Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band
2006.07.10. 23:03
The Beatles Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band  Tpus nagylemez Megjelent 1967. jnius 1. (UK) 1967. jnius 2. (US) Felvtelek Abbey Road 1966. december 6. - 1967. prilis 7. Stlus rock Hossz 39 perc 49 mp Kiad Parlophone (UK) PMC 7027 (mono) PCS 7027 (sztere) CDP 7 46442 2 (j kiads) Capitol (US) MAS-2653 (mono) SMAS-2653 (sztere) Producer George Martin
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band a cme a Beatles 1967-ben megjelent albumnak. Gyakran nevezik minden idk legnagyobb hats rockzenei albumnak. A Rolling Stone 2003-ban sszelltott, minden idk 500 legjobb albumrl szl listjn az els helyen vgzett. Felvtelei 1966. december 6-n kezddtek s 129 napig tartottak. Nagy-Britanniban 1967. jnius 1-jn, az USA-ban egy nappal ksbb jelent meg.
Megjelensekor mr rgtn sikeres lett a kritikusok s a rajongk krben egyarnt. Minden tekintetben jt volt: a struktrt, a felvteli eljrsokat s a bortt tekintve is. Hatsa majdnem minden albumon rzdtt, ami utna jelent meg.
Az egyik legels s legsikeresebb koncept album. Korbban az albumokra klnbz dalokat pakoltak fel abban a remnyben, hogy legalbb egy slger lesz kzlk. Az j mdszer mvszi hatsa azonnal rzdtt; a Who Tommy-jtl majd minden Pink Floyd-albumon keresztl mg olyan mai albumokon is, mint a Green Day American Idiot cm mve.
A cmad dal, a "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" nyitja s zrja az albumot, keretbe foglalva a tbbi dalt. Az utmunklatok sorn George Martin szokatlan hangeffektusokat is hasznlt a dalok kztti tmeneteknl.
Trtnet A Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band cm albumot a korai Beatlemnia hanyatlsa idejn ksztettk el. A Beatles elfradt s 1966-ban abbahagytk a turnzst: ekkor mr a „nagyobbak vagyunk, mint Jzus” vita is lecsengett, a Flp-szigetekrl pedig Marcos elnk fegyveres ksrete kiutastotta ket.
A turnk befejezdse - karrierjkben elszr - a szksgesnl is tbb idt biztostott a kvetkez album felvtelre. Mivel a Beatles Nagy-Britannia legsikeresebb popzenekara volt, s k hoztk a legtbb hasznot az EMI-nak, szinte korltlanul hasznlhattk az Abbey Road Studiost. Mind a ngyen szerettk a hossz, jszakba nyl felvteleket, de a stdiban mindig fegyelmezetten s eredmnyesen dolgoztak. Ahogy Mark Lewinsohn rja a Beatles stdimunkirl szl knyvben, az egyik legnagyobb erssgk a felvtelek sorn Ringo Starr volt: nagyon megbzhat volt s legtbbszr mr elsre sikerlt jl felvenni a dobolst.
Az album felvtelnek idszakban a zenekar zenei rdekldse sokat fejldtt. Sok j hangszerrel ismerkedtek meg, pldul a Hammond orgonval s az elektromos zongorval; hangszerelsk ekkorra mr nagyon sokrtv vlt: vonsok, rz- s fafvsok, tsk s egzotikus hangszerek egsz sora, lkn a szitrral. McCartney, aki mg mindig nem tudott kottt olvasni, a The Family Way cm filmhez rt zent George Martin segtsgvel, s egy Ivor Novello djat nyert.
A Beatles j hangtorzt eszkzket is hasznlt, pldul a wah-wah pedlt, vagy a fuzz boxot; ezeket sajt ksrleti tleteik megvalstsra hasznltk, pldul a felvett hangot egy Leslie effektszekrnyen kldtk t. Mg egy fontos jts volt, hogy McCartney basszusszlamait „vonalrl” vettk fel, vagyis a hangszer kimeneti jelt kzvetlenl a keverpultba vezettk ahelyett, hogy mikrofont hasznltak volna. gy sokkal jobb minsg, valsghbb hangzst rtek el.
A Sgt. Pepper felvteleinek ideje egybeesett sok fontos zenei jts felfedezsvel; ezeket nem csak a Beatles tallta ki. Bob Dylan, Frank Zappa, Phil Spector s Brian Wilson (a The Beach Boys-bl) munkja kitgtotta a dalszerzs s a felvteli technikk lehetsgeinek hatrait. A stdi s felvteli technikk addig is magas sznvonalat rtek el, de kpesek voltak tovbbfejldni. A dalszerzs rgi hagyomnyai elavultak, a dalok szvegei sszetettebbek lettek, s a dalok is hosszabbak lettek (pldul Bob Dylantl a "Like a Rolling Stone").
Technikai jtsok A legends EMI-stdi a londoni Abbey Road-onMita 1949-ben megalkottk az els, felvtelre alkalmas mgneses szalagot, a soksvos felvteli technika rohamosan fejldtt; az album felvteleinek idejn az USA-ban mr 8 svos keverpultokat hasznltak, de ezek csak 1967 vge fel jelentek meg a londoni stdikban.
A Sgt. Pepper minden dalt az Abbey Roadon vettk fel, mono, sztere s 4 svos technikt hasznlva. Mint az elz nhny album esetben is, fontos szerepet kapott a „rszsszers”-nak nevezett folyamat: ennek sorn kt vagy tbb felvteli sv tartalmt sszekeverve tjtsszk egy res svra, hogy az eredeti svokat tovbbi felvtelek ksztsre felszabadtsk (minl tbb sv ll rendelkezsre, annl kevsb van szksg rszsszersra). Ezzel az eljrssal az abbey road-i hangmrnkk egy virtulis, 16 svos stdit hoztak ltre a zenekarnak.
A mgnesszalag alkalmazsa sok hangszer s effekt hasznlatt jtotta meg. Legismertebb a szalag-alap billentys mintavev, ismertebb nevn a Mellotron; az effektek kzl a „flanging” (peremezs - George Martin szalkotsa) s a „phasing” (fziseltolds), valamint a visszhang s a zengets.
Tbb, akkor jdonsgnak szmt effektet is hasznltak a Sgt. Pepper felvteln. Az egyik legfontosabb az ADT (automatic double tracking - automatikus duplzs) volt, mely a hang egyidej s folyamatos duplzsra szolglt. Br rgen felismertk, hogy ADT-vel sokkal jobb hangminsget lehet elrni (fleg gyengbb nekesek esetben), ksbb mr kteleznek tekintettk, gy az eljrs ellaposodott.
Az ADT-t az EMI hangmrnke, Ken Townshend tallta ki kifejezetten a Beatles szmra, leginkbb Lennon miatt, aki nem szerette a rjtszsokat s tbbszr is mondta, hogy szeretne valami megoldst. Az ADT rvid id alatt szleskrben elterjedt.
Fontos volt mg a „varispeed” effekt, melynek segtsgvel a soksvos magnn vltoztatni lehetett a szalag sebessgt, ezzel egytt minden felvett hang magassgt. A Beatles ezt az effektet leginkbb az nekhang mdostsra hasznlta. A vokl felgyorstsa („twicking” - csps s csavars) szintn szles krben elterjedt. Az effektet az als szlamokon is hasznltk (pldul a "Lucy in the Sky with Diamonds"-ban), hogy „vaskosabb” s szrtabb hangzst kapjanak.
Mg egy jts, hogy az album (az eredeti nagylemez s ennek CD vltozatai) elg furcsa mdon r vget: egy 16 kHz frekvencij hanggal (Lennon tancsra, hogy „bosszantsa a kutykat”), amit egy vgtelentett szalag kvet.
Ennek a szalagnak a hangjai mig vita trgyt kpezik, sokan titkos zenetnek tartjk. m valjban nem hangzik tbbnek, mint nhny vletlenszeren kivlasztott szalag visszafel jtszva. A CD vltozaton ez nhny msodperc utn elszik. Az effekt tartalmnak nagy rsze megfejthetetlen, br hallani lehet egy felgyorstott hangot (taln McCartney), amint ezt mondja: „never to be any other way” (tbb sosem lehet).
Hangszerels A Sgt. Pepper-re jellemz a hangszerek gondosan kidolgozott szlama - pldul a klarintegyttes a "When I'm Sixty-Four" cm dalban - s a stdieffektek nagymrtk hasznlata, mint pldul a visszhang, a zengets s a visszafel lejtszott szalagok. Ezek ltrehozsban nagy szerepe volt George Martinnak s a hangmrnkknek.
A felvtelek alatti nhny nzeteltrs egyike a "She's Leaving Home" felvtele kzben jelentkezett: McCartney csaldott volt, amikor Martinnak ms elfoglaltsga akadt s nem rt r megcsinlni egy hangszerelst; ezrt a munkt egy szabadsz karmesterre, Mike Leanderre bzta - a zenekar trtnetben elszr s utoljra fordult el, hogy ms karmesterrel dolgozott, kivve nhny nagyzenekari rjtszst a Magical Mystery Tour cm filmhez (Lewinsohn szerint 1967. oktber 12-n), amelyet szintn Leander veznyelt le.
Mg egy izgalmas plda az album szokatlan felvteli technikira Lennon "Being for the Benefit of Mr Kite!" cm dala, amely az album els oldalt zrja. A dalszveg szinte szrl szra megegyezik egy rgi cirkuszi plakt szvegvel, amelyet Lennon egy kenti rgisgboltban vett. Az ezt kvet hangkollzs, ami a dal sajtos hangulatt adja, Martin s a hangmrnkk mve. Tbb calliope s gzorgona hangfelvtelt gyjtttk ssze, felvagdostk, sszekevertk, majd vletlenszeren sszeraktk ket, gy egy hossz szalaghurkot kaptak, amit az utols keversnl adtak a dalhoz.
A msodik oldal nyitdala, a "Within You Without You" elg hossz egy korabeli popdalhoz kpest, s csak George Harrison s Londonban l indiai zenszek egy csoportja, valamint hegedsk s csellistk szerepelnek rajta. Ezeket a rock and rolltl val elrugaszkodsokat nagyban elsegtette a turnzs abbahagysa, a lehetsg profi stdizenszek alkalmazsra s George Harrison egyre nvekv rdekldse India s az indiai zene irnt (rkat is vett Ravi Shankar szitrmvsztl).
A bort A Grammy-djjal jutalmazott bort Robert Fraser s McCartney kzs munkja, a terveket Peter Blake, a fott pedig Michael Cooper ksztette, s hres emberek kartonbl kivgott, sznes, letnagysg kpei lthatak rajta; a popzene trtnetben elszr a dalok szvege is rajta volt a hts bortn. Maga a Beatles pedig Bors rmester zenekarnak jelmezbe, szatnbl kszlt, sznes katonai egyenruhkba ltztt. A ruhkon lthat jelvnyek, kitntetsek:
Az Ontario Megyei Rendrsg jelvnye Paul egyenruhjnak jobb ujjn Az MBE rmek Paul s George kabtjn Az Egyeslt Kirlysg Kirlyi Cmere John ruhjnak jobb oldaln Robert Fraser mvszeti vezet hres londoni mkeresked s az Indica Galria vezetje volt. Szoros bartsgot kttt McCartneyval, s csak az tancsra vetettk el eredeti borttervket, egy pszichedelikus festmnyt, amelyet a The Fool nev csoport ksztett volna el.
Fraser a modern brit kpzmvszet egyik legsikeresebb szemlyisge volt az 1960-as vekben s azutn is. Azt mondta, hogy a The Fool munkja nem elg j s hogy a designjuk nemsokra kimegy a divatbl. Meggyzte McCartneyt, hogy ne velk csinltassa meg a bortt, s felajnlotta segtsgt a munkban; javasolta, hogy alkalmazzanak egy elismert kpzmvszt, ezrt bemutatta a zenekarnak Peter Blake-et, aki a felesgvel kzsen elksztette a hres bortt, amit „Az emberek, akiket szeretnk” cmen is ismernek.
Blake szerint az eredeti tlet az volt, hogy fnykpezzk le Bors rmester zenekart, amint egy parkban jtszanak; ebbl alakult ki fokozatosan a bort ma ismert formja: a Beatles Bors rmester zenekaraknt, krlttk pldakpeik letnagysg kartonfigurival. Mellettk volt a ngy zensz viaszfigurja, melyeket a Madame Tussauds panoptikumbl krtek el, ezeken gy nztek ki, mint az 1960-as vek elejn.
A kollzsban tbb, mint 70 hres ember szerepelt, rk, zeneszerzk, filmsznszek s (Harrison krsre) tbb indiai guru. Ringo Starr nem szlt bele a bort munklataiba. A vgleges elrendezsnl rajta volt Marlene Dietrich, Terry Southern r, Bob Dylan, Aleister Crowley, Edgar Allan Poe, Oscar Wilde, Marlon Brando, Stan Laurel s Oliver Hardy s a sokat vitatott humorista, Lenny Bruce. Ott volt mg a Beatles eredeti basszusgitrosnak, Stuart Sutcliffenek a kpe is.
Az album csomagolsa volt az egyik els „kinyithat” bort, ki lehetett nyitni, mint egy knyvet, s a srga httr eltt, katonai ruhkban lthat zenekar kpe trult a hallgat szeme el. Ez azrt volt, mert a Beatles eredetileg egy dupla albumot akart kiadni. A bortt terveit mr a nyomdba adtk, amikor rjttek, hogy csak egy albumra elegend dal van ksz.
Az album egy oldalnyi kivghat kppel jelent meg, melyek a kvetkezk voltak:
SGT. PEPPER CUT-OUTS
Moustache (Bajusz) Picture Card (Kpeslap) Stripes (Svok) Badges (Jelvnyek) Stand Up (Bors rmester zenekarnak tagjai egyms mellett llnak)
Az album legkorbban kiadott darabjainak bels bortjn egy klnleges pszichedelikus rajz volt, melyet a The Fool ksztett.
A kollzs kapcsn az EMI-nak jogi probli akadtak, mivel a kollzsban szerepl, akkor mg l emberek engedlyt meg kellett szerezni. Mae West elszr nem egyezett bele, mondvn „Mit csinlnk egy magnyos szvek klubjban?” - de meggondolta magt, miutn a Beatles levelet rt neki. Leo Gorcey sznsz pnzt krt, ezrt a kpt levettk a bortrl. Az EMI krsre Gandhi kpt is le kellett venni, mivel attl tartottak, hogy indiai lenyvllalatukat tmadsok rhetik. John Lennon - taln viccbl - Jzus Krisztus s Adolf Hitler kpt is r akarta tenni a bortra, m vgl ezeket is leszedtk, mivel fltek egy jabb botrnytl. A legtbb javaslat a bortn szerepl szemlyekre McCartneytl, Lennontl s Harrisontl, valamint Blaketl s Frasertl szrmazott (Ringo azt mondta, neki j az, amit a tbbiek jnak tartanak). A Rolling Stones-os pl a Shirley Temple-babn Cooper Adam nev fi volt.
A jcintokbl kirakott gitrt a virgokat hoz kifutfi ksztette. Br sokig azt hittk, hogy nhny nvny marihuna volt, ez nem igaz.
A kollzst Blake s felesge Michael Cooper londoni stdijban ksztette el, 1967 mrciusnak utols kt hetben. A bort fnykpt Cooper 1967. mrcius 30-n, egy hromrs, esti fotzson ksztette. McCartney elismerte, hogy a fotzs alatt a Beatles kt tagja pp „utazott”, LSD hatsa alatt volt. A bort ksztsnek kltsge 2867 font, 25 schilling s 3 penny volt - ez akkoriban horribilis sszeg volt, egy hagyomnyos bort kltsgeinek szzszorosa.
A bort egyik leghresebb pardija Frank Zappa s a The Mothers of Invention We're Only in It for the Money cm albumnak bortja (McCartney elszr letiltotta Zappk bortjt, de ksbb megenyhlt, s engedlyezte).
Tma s struktra
A Beatles a Sgt. Pepperrel olyan albumot akart kszteni, mely anlkl lenne sikeres, hogy turnra indulnnak a dalaival - az elz vekben mr forgattak promcis filmeket (korai videoklipeket), amikor nem tudtak az USA-ban fellpni (pldul "We Can Work It Out", "Paperback Writer", "Penny Lane").
McCartney llt el azzal az tlettel, hogy talljanak ki maguknak egy j karaktert, s vegyenek fel egy albumot, amelyen ez a kitallt zenekar ad koncertet. Az lczs s a szemlyisg megvltoztatsa irnt mind a ngyen rdekldtek, hiszen a vilg legismertebb emberei kz tartoztak.
Ez az ismertsg vonta maga utn azt, hogy bajuszt, szakllat s egyre hosszabb hajat nvesszenek, s ez inspirlta a sznpomps Bors rmester-egyenruhkat. McCartneyrl tudtk, hogy gyakran jr lruhban, s hogy mind a ngyen hasznltak lneveket utazsaik sorn.
Az album a cmad dallal kezddik, melyben maga Bors rmester zenekara mutatkozik be; a dal a zenekarvezet, Billy Shears (Ringo Starr) bemutatsba megy t, aki elnekli, milyen j egy kis segtsg a bartoktl ("With a Little Help from My Friends"). A cmad dal reprz vltozata az eredeti album msodik oldaln volt hallhat (az "A Day in the Life" eltt); ez nagyjbl egy knyv epilgushoz hasonlthat.
Ennek ellentmond, hogy az els kt dal felvtele utn nem ragaszkodtak mereven az eredeti koncepcihoz. Lennon azt mondta, hogy az ltala rt daloknak nem sok kzk van az eredeti elkpzelshez. Mivel az album dalai nem egyetlen tmt jrnak krbe, nem lehet elmondani, hogy az album tmja egysges lenne. Ennek ellenre a felpts, a dalok egymsba szsa s a keretes szerkezet miatt az albumot sokan az els korai koncept albumnak tartjk.
A drogok
A Beatles lland marihunafogyasztsa s nvekv LSD adagjai nagy hatst gyakoroltak az album stlusra s hangzsra; szndkosan kerestk a pszichedelikus hatst tkrz effekteket s tmkat. A zrdalban, az "A Day in the Life"-ban (az egyik utols nagyobb Lennon-McCartney kompozci) elhangzik az „I'd love to turn you on” sor - a „turning on” elterjedt sz volt a drogosok krben, a „replst” rtettk alatta. m ha az egsz mondatot nzzk, nagyjbl gy lehetne fordtani: „Szeretnlek feldobni, stimullni, bekapcsolni...”. A "With a Little Help from My Friends" nekese tbbszr kijelenti, hogy bartai segtsgvel gyakran szll magasan. A „take some tea” (szszerint „tezni”; a "Lovely Rita" cm dalban; akkoriban a „f” szinonmja volt) s a „digging the weeds” (szszerint „gyomllni”; a "When I'm Sixty-Four" cm dalban a weed szintn a „f” szinonmja lehet) szintn drogos utalsoknak tnhetnek.
A "Lucy in the Sky with Diamonds" cm dal jelentsre rengeteg feltevs szletett. A dal egy szrrealista lombeli tjat fest le, melyet Lennon finak, Juliannek egy rajza inspirlt. Sok vitt kavart az a felttelezs, hogy a refrnekben ismtelgetett cm az LSD-re utal kd lenne (Lucy in the Sky with Diamonds), br ezt Lennon mindig tagadta. Julian, McCartney, Harrison s Starr altmasztotta Lennon trtnett (Starr azt mondta, hogy ltta a kpet), a kp jsgokban is megjelent. m 2004-ben McCartney egy jsgnak adott interjban ezt mondta: „...Lucy in the Sky, elg egyrtelm. ...de nem akartuk elrontani azzal, hogy llandan ezen agyaljunk.”
Tovbbi vitk zajlanak a kritikusok s a rajongk kztt a drogos utalsok jelentsrl s fontossgrl. Nhny rtelmezs a drogok hasznlatt lltotta a kzppontba, mintha az egsz album errl szlna. Sheila Whitely s nhny ms kritikus az LSD hasznlatot tekinti az album alapgondolatnak. A legtbb kritikus elfogadja a drogos utalsokat, de az album jelentst nem korltozza pusztn ezekre. Georgy Melly azt lltja, hogy nhny dal, pldul az "A Day in the Life" a drogos kultra tagadsaknt is rtelmezhet.
Ami a trtnethez hozztartozik
A Beatles ksrletez korszaka 1965-s Rubber Soul cm albumukkal kezddtt. Ezalatt j hatsokkal (a hindu filozfia, klnbz drogok, leginkbb marihuna s LSD) s hangszerekkel (hagyomnyos komolyzenei hangszerek s a szitr 1965-tl, a Mellotron 1966 vgtl s a szintetiztor 1969-ben) gyarapodott zenei vilguk, melyek segtsgvel kpesek voltak az egyszer popnl sokkal mvszibb zent csinlni. A Sgt. Pepper ezt a hagyomnyt folytatta, hangzsban s formjban mg jszerbb lett, mint a korbbi albumok.
Paul McCartney kt albumot nevezett meg, melyek a legnagyobb hatst gyakoroltk a Sgt. Pepperre: a The Beach Boys Pet Sounds s Frank Zappa Freak Out! cm albumt.
A kvetkez album, a Magical Mystery Tour dalai stlusukban nagyon hasonlak a Sgt. Pepper dalaihoz, de 1968-ban, kt v pszichedelia utn a zenekar visszatrt a hagyomnyosabb zenei formkhoz. Nhny dal, amit a Sgt. Pepper felvtelei idejn vagy nhny hnappal azutn rgztettek, a Magical Mystery Touron, hrom msik pedig a Yellow Submarine cm, az azonos cm rajzfilmhez kszlt filmzene-albumon jelent meg ("Only a Northern Song", "Hey Bulldog", "It's All Too Much").
1966 s 1967 forduljn felvettek kt dalt, mely nem kerlt fel a Sgt. Pepperre: ezek a "Strawberry Fields Forever" s a "Penny Lane". Mivel akkor mr viszonylag rgen nem jelent meg j kislemez s a turnzst is abbahagytk, George Martinra nagy nyoms nehezedett mind az EMI, mind pedig a Capitol rszrl. Vonakodva br, de 1967. februr 17-n (az USA-ban 13-n) megjelent a kt A-oldalas kislemez. A Beatles szoksainak megfelelen Nagy-Britanniban a kt dal nem jelent meg nagylemezen (ezt a dntst Martin a mai napig bnja), viszont a Magical Mystery Tour amerikai nagylemez vltozatn hrom msik kislemezdallal szerepeltek (Nagy-Britanniban a Magical Mystery Tour dupla kzplemez formtumban jelent meg, hat dallal).
A Day in the Life
Az album zrdala, az epikus "A Day in the Life" egy hossz, kaleidoszkpszer darab, mely tbb egymstl klnbz rszbl ll. A naplstlust s a kpi vilgot azok az esemnyek ihlettk, melyek akkoriban Lennont foglalkoztattk.
Az els versszak burkoltan Tara Browne, a Guinness-vagyon fiatal rksnek s a Beatles ismersnek a hallra utal; Browne nem sokkal korbban egy autbalesetben halt meg, erre utal a „He blew his mind out in a car, he didn't notice that the lights had changed” („Egy autban lehelte ki a lelkt, nem vette szre, hogy a lmpa piros lett”) sor. A msodik versszak „The English Army had just won the war” („Az angol sereg most nyerte meg a hbort”) sorban Lennon Richard Lester How I Won the War (Hogyan nyertem meg a hbort?) cm filmjben val szereplsre cloz (Gripweed rmester).
A kzps rszt McCartney rta, ez volt az utols nagyobb dal, melyben s Lennon egyenrang partnerknt mkdtt kzre.
Br a BBC azt lltotta, hogy a dal a kbtszereket tmogatta (ezrt letiltottk a rdiban val sugrzst), Lennon s McCartney tagadta ezt a vdat.
1967. februr 10-n, az utols felvteli lsen a nagyzenekari rjtszsokat vettk fel a londoni szimfonikusok negyventag zenekarval, amit McCartney veznyelt. A Beatles tbb vendget is meghvott az esemnyre, pldul Donovant s a Rolling Stones tagjait. McCartney s msok filmfelvteleket is ksztettek az esemnyekrl, melyek a The Beatles Anthology videban is lthatak.
Kritikai fogadtats A Sgt. Pepper megjelensekor egyarnt npszerv vlt a rajongk s kritikusok krben. 1967 jniusban rengeteg kritika jelent meg a sajtban, melyek ltalban vve nagyon pozitvak voltak. Kenneth Tynan, a The Times kritikusa ezt rta: „meghatroz pillanat a nyugati civilizci trnetben”. Msok, pldul Richard Poirier s Geoffrey Stokes hosszabban dicsrtk az albumot; Stokes ezt rta: „a Sgt. Peppert hallgatva az ember nem pusztn a populris zene trtnetre, hanem a 20. szzad trtnetre gondol”. Az egyik ismert kritikus, aki nem kedvelte az albumot, Richard Goldstein, a New York Times kritikusa volt; ezt rta: „Mint egy elknyeztetett kisgyerek, ez az album el van rontva. rezni rajta a krtk, szjharmonikk, a harmonika-kvartettek, a vlogatott llathangok s a 41 tag nagyzenekar bzt” s hogy az album „tele van specilis effektekkel, elkprztat, de hamis” (1967. jnius 18.). (The Beatles: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band by Allan F Moore, Cambridge University Press)
A megjelenst kvet napokban Jimi Hendrix jtszani kezdte a cmad dalt; els eladsn Lennon s McCartney is ott volt, s nagyon tetszett nekik Hendrix egyedlll verzija. A The Twilights nev ausztrl zenekar - Londonban vettek egy pldnyt az albumbl - szinte hangrl hangra jtszotta koncertjein az album dalait, hetekkel az ausztrl kiads megjelense eltt.
Az album 1967-ben kt Grammy-djat nyert, az v legjobb albuma s a legjobb kortrs album kategrijban.
Rengeteg listn szerepelt, tbbek kztt a Rolling Stone, Bill Shapiro, az Alternative Melbourne, Rod Underhill s a VH1 listjn. 1997-ben a HMV, a Channel 4, a The Guardian s a Classic FM rendezte 'Music of the Millennium' szavazson az els lett. 1998-ban a Q magazin olvasi a 7., 2003-ban a VH1 nzi a 10. helyre juttattk. Szintn 2003-ban a Rolling Stone 500-as listjn az els helyet szerezte meg.
Megjelense utn sokat kritizltk az albumot azokrt a divatokrt, amelyeket elindtott. Egyesek azrt, mert a zenekarok egyre tbb idt s pnzt ldoztak emelkedett hangvtel koncept albumok felvtelre, msok a rockzenszek ltszlagos dekadencija miatt. Tbb kritikus szerint ms albumok, pldul a Revolver sokkal jobbak.
A mon vltozat
A Beatles az albumot mono keverssel ksztette el, de az abbey road-i hangmrnkk egy sztere keverst is ksztettek, s mind a kettt megjelentettk (ma mr csak a sztere kaphat). A kt vltozat alapveten klnbz. Pldul a "She's Leaving Home" sztere vltozatnak alacsonyabb a hangmagassga s kicsit lassabb is, mint az eredeti felvtel. Hasonlkppen a "Lucy in the Sky with Diamonds" mono vltozata lassabb a szterenl s a visszhang is ersebb rajta. McCartney svlt hangja a "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)" vgn (kzvetlenl az "A Day in the Life" eltt) a sztere vltozattal ellenttben a monban tisztn hallhat. Szintn a sztere keversben a "Good Morning Good Morning" vgn hallhat tszs (a kotkodcsolsbl gitrhang lesz) is ms s a "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)" elejn a kznsg is hallhat. Mg sok ms klnbsg is elfordulhat.
Az album dalai
A Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band volt az els Beatles-album, melynek brit s amerikai kiadsn megegyezett a dalok sorrendje (br az amerikai kiadson nem volt rajta az utols dal utni bejtszs). Minden dal Lennon-McCartney szerzemny, kivve, ahol jellve van "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" - 2:01 "With a Little Help from My Friends" - 2:43 "Lucy in the Sky with Diamonds" - 3:28 "Getting Better" - 2:47 "Fixing a Hole" - 2:36 "She's Leaving Home" - 3:35 "Being for the Benefit of Mr. Kite!" 2:37 "Within You Without You" (George Harrison) - 5:04 "When I'm Sixty-Four" - 2:37 "Lovely Rita" - 2:41 "Good Morning Good Morning" - 2:41 "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)" - 1:18 "A Day in the Life" - 5:34
Kiadsok Orszg Dtum Kiad Formtum Katalgus Nagy-Britannia 1967. jnius 1. Parlophone Mono nagylemez PMC 7027 Sztere nagylemez PCS 7027 USA 1967. jnius 2. Capitol Records Mono nagylemez MAS 2653 Sztere nagylemez SMAS 2653 j kiads az egsz vilgon 1987. mjus 19. Apple, Parlophone, EMI CD CDP 7 46442 2 Japn 1998. mrcius 11. Toshiba-EMI CD TOCP 51118 Japn 2004. janur 21. Toshiba-EMI jrakevert nagylemez TOJP 60138
Felvteli rszletek Egy rvid ttekints a felvtelekrl a dalok felvteli sorrendjben:
„When I'm Sixty-Four”. Els felvteli nap: 1966. december 6. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a negyedik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Phil McDonald. „A Day in the Life”. Els felvteli nap: 1967. janur 19. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a hatodik s a hetedik felvtel kerlt. rta: John s Paul. nek: John s Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush, Phil McDonald. Munkacm: „In the Life of...”. „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”. Els felvteli nap: 1967. februr 1. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a tizedik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Good Morning Good Morning”. Els felvteli nap: 1967. februr 8. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a tizenegyedik felvtel kerlt. rta: John. nek: John. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Fixing a Hole”. Els felvteli nap: 1967. februr 9. a Regent Sound Studioban, ksbb az Abbey Roadon fejeztk be. Az albumra a harmadik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Adrian Ibbetson (Regent Sound), Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Being for the Benefit of Mr Kite!”. Els felvteli nap: 1967. februr 17. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a kilencedik felvtel kerlt. rta: John. nek: John. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Lovely Rita”. Els felvteli nap: 1967. februr 23. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a tizenegyedik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Lucy in the Sky with Diamonds”. Els felvteli nap: 1967. februr 28. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a nyolcadik felvtel kerlt. rta: John. nek: John. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „Getting Better”. Els felvteli nap: 1967. mrcius 9. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a tizentdik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangmrnk: Malcolm Addey, Geoff Emerick, Ken Townsend, Peter Vince. Asszisztens: Graham Kirkby, Richard Lush, Keith Slaughter. „Within You Without You”. Els felvteli nap: 1967. mrcius 15. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a msodik felvtel kerlt. rta: George. nek: George. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. „She's Leaving Home”. Els felvteli nap: 1967. mrcius 17. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a kilencedik felvtel kerlt. rta: Paul s John. nek: Paul. Producer: George Martin. Hangszerels: Mike Leander. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush, Keith Slaughter. „With a Little Help from My Friends”. Els felvteli nap: 1967. mrcius 29. az Abbey Road 2. stdijban. Az albumra a tizenegyik felvtel kerlt. rta: John s Paul. nek: Ringo. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush. Munkacm: „Bad Finger Boogie”. „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)”. Els felvteli nap: 1967. prilis 1. az Abbey Road 1. stdijban. Az albumra a kilencedik felvtel kerlt. rta: Paul. nek: John, Paul, George s Ringo. Producer: George Martin. Hangmrnk: Geoff Emerick. Asszisztens: Richard Lush.
Helyezsek
Album
v Lista Helyezs
1967 Pop Albums 1 1984 The Billboard 200 141
Kislemezek v Kislemez Lista Helyezs 1978 "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"/"With A Little Help From My Friends" Pop Singles 71
Djak
Grammy-djak
v Nyertes Dj
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Az v albuma 1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Legjobb lemezbort 1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Legjobb knnyzenei felvtel 1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Legjobb knnyzenei album
Grammy-jellsek
v Jellt Dj
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Group Vocal Performance 1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Contemporary Vocal Group 1967 "A Day in the Life" Best Instrumental Arrangement Accompanying Vocalist(s)
|